Welcome to Cambodia Photo Tours by Michael Klinkhamer and welcome from where ever you are in the world, right now!  Perhaps this is the first step into your photo travel adventures into Cambodia.
Maybe you have been already on the road for some time and would like to improve your picture taking skills and better understanding of equipment in order to improve. Or enjoy the camaraderie of going for a fun field trip with similar minded photo enthusiasts.
We are here to get you going prepared and like to help you in learning how to take wonderful pictures, and feel more confident and in touch with your passion during your stay in Cambodia and your many travels and adventures after that. Professional Photographer Michael Klinkhamer is leading a casual photo workshop-tour in Phnom Penh. During this optional half day (costs $55,- p.p) and full day photo tour (costs $110,- p.p.) you will learn to set your camera for optimum results and discover exciting Phnom Penh City with your camera. This fast learning photo workshop is designed to make you a better photographer. For all levels and beginners. For Bookings Call: +85560873847. e-mail: info@cambodiaphototours.asia
website Photographer Michael Klinkhamer: www.michaelklinkhamer.com
www.facebook.com/cambodiaphototours
  • Half day from 13.30pm till 17.15pm. $55,-
  • Full day from    9.30am till 17.15pm. $110,-

Check the possible itinerary in the Tours & Workshop section.

Cambodia Photo Tours by Michael Klinkhamer also provides multi-day workshop tours from 2 days up-to 10 days workshop photo tours Cambodia wide. Including Siem Reap’s amazing Angor Wat Temple complex,  the rice paddy economic and upcoming cultural  city of Battembang and also the former Khmer Rouge stronghold town Pailin, now a frontier town near the Thai border crossing, a haven for photo treks into the wild and enjoying **** luxury accommodation.
Please check out what we have to offer in the menu, and if you are aiming at something even more or personalized, let us know. We are here to help you and do like to talk about photography, travel and the endless photographic possibilities in South East Asia.

Thanks. Yours truly, Michael Klinkhamer.

999586_491284174294254_2084511392_n 1078858_491760717579933_1143365771_o

 

Peter Klashorst; ‘De muntenkannibaal’.

 
‘Ik voel me een soort wandelende pinautomaat’.
 
Tekst en Fotografie door Michael Klinkhamer in Phnom Penh.
 
 
 



 
 
Nederland heeft altijd z’n eigen tegendraadse, scabreuze, en spraakmakende, geniale kunstenaars en herrieschoppers gehad. Rembrandt, Vincent van Gogh, Anton Heyboer, Jan Cremer, en Herman Brood gingen hem voor. De jongste telg uit dit illustere barbaarse schilder gezelschap is Peter Klashorst. 
Michael Klinkhamer (MK) zocht hem op in zijn condo in Phnom Penh-Cambodja, voor een prettig gesprek over ondernemerschap, seks, geld en kunst.
‘Heel rijke mensen willen graag een schilderij van mij kopen.  Ze bieden mij dan met een strak gezicht veertig euro.’
MK: Je leeft nog!
Klashorst: ‘Hoezo?’
MK: We hadden al een tijd niks van je gehoord. Maar ineens is de Klashorst-tam-tam weer in volle gang. Je hebt net een exposities in Amsterdam achter de rug, en je hebt een boek geschreven, ‘Kunstkannibaal’. Ga je lekker?
Klashorst: ‘Ja hoor, het geld stroomt met miljoenen tegelijk binnen!’
MK: Miljoenen Cambodjaanse riel zeker? Wat voor een soort mensen koopt jou werk eigenlijk?
Klashorst: ‘Ik ben een volksschilder. We verkopen kunst aan onroerend goedfiguren, aan de snelle televisiejongens uit Hilversum, maar ook aan allerlei vriendelijke gewone mensen die iets bijzonders geschilderd willen hebben. Ik maak soms wel 30 tot 40 portretten per dag. Direct meenemen! Cash & Carry kunst. Heel gezellig, een studio vol met mensen, maar wel slopend want iedereen heeft een persoonlijk verhaal, net als bij de kapper, en ik maar luisteren…… Jan des Bouvrie was altijd een slimme klant, die kocht bij mij schilderijen en verkocht ze dan aan zijn klanten door met een heel interieur erbij.’
MK: Fijn, namedropping. Noem er nog eens een paar?
Klashorst: ‘Voor de Klaas Bruinsma-groep heb ik ooit nog een wandschildering gemaakt, voor in het bordeel “La Vie en Rose’. Die jongens betaalde direct cash en met allerlei extra’s erbij voor de goede werksfeer, zoals gratis meisjes om me geestelijk bij te staan tijdens het zware schilderwerk. Vorig jaar heb ik ook eens een doodskist geschilderd voor Frederik Piket, een oud-CDA-senator uit de eerste kamer. Die vent was dol op jonge jongetjes en die heb ik toen maar frivool kleine naakte engeltjes op z’n doodskist geschilderd.’
MK: Chic!
Klashorst: ‘Ja hè? Laatst moest ik ook de kinderen van Kroonenberg vastgoed schilderen, maar Lesley Bambergen had geen geld om zelfs maar de materiaalkosten te betalen. Daar moest ik wel om lachen. Heel rijke mensen willen graag een schilderij van mij kopen en ze bieden dan met een strak gezicht veertig euro. Miljoenen op de bank en blut, omdat je het niet er iets leuks mee mag doen van jezelf.’ Het is voor dat soort mensen een sport om aan het eind van de dag te kunnen zeggen “Ik heb weer niks uitgegeven.”’
MK: Zo ben je zelf niet?
Klashorst: ‘Geld verdienen is voor mij net zo belangrijk als het weer uitgeven. Het hebben van veel geld geeft net zo veel vrijheid als het hebben van helemaal niets. Het is echt een mentale instelling.’
Quote: Je wentelen in armoede. Héérlijk.
Klashorst: ‘Je kan beter niet te veel om geld verdienen geven. Je moet het downgraden en toch zo veel mogelijk lol hebben. En dan maar kijken hoe lang je nog aan het zwembad ligt met een prachtige muze. Dat zouden meer ceo’s moeten doen.’
 
 
MK: Mooie tip. Ondernemers, zoek een mooie mevrouw uit en vlij je naast haar aan de rand van het zwembad, dan helpt u Nederland de crisis uit. Over crisis gesproken, daar heb jij dus ook geen last van?
Klashorst: ‘Wel in die zin dat mensen weinig geld over hebben voor dure schilderijen. Mijn boek loopt wel door, twintig piek hebben mensen nog wel.’
MK: Ben je kunstenaar of ondernemer?
Klashorst: ‘Ik ben kunstenaar én ondernemer. Al sinds mijn achtste jaar. Feitelijk is Peter Klashorst een kunstfabriek, we maken producten voor de kunst- en verzamelmarkt. Maar ik maak ook werk dat niet direct voor een bepaalde doelgroep is. Dat is mijn haute couture, de belangrijkere schilderijen. Mede ingegeven door de crisis zijn we druk met een meer betaalbare prêt à porter-lijn; allerlei aanverwante kunstproducten. En binnenkort komt er onder mijn atelier in Amsterdam een  Klashorst kunstautomatiek, met allerlei goedkope kunstproducten. Ik bewerk ook haute couture schilderijen tot kunstwerken voor een betaalbare prijs. Ik ben in dat opzicht net een autofabrikant. Mercedes Benz maakt ook een SLS AMG á drie ton, maar ook A-klasses vanaf 19 duizend euro.’
MK: Wat rijd je zelf? De SLS of de A Klasse?
Klashorst: In Nederland heb ik geen auto, dat is veel moderner. In Kenia rijd ik in een klassieker. Een Mini Morris MKII model1969. Dat is nog een auto voor mensen die van het ouderwetse autogevoel en contact met de weg houden. Een hoogtepunt van de ondertussen in elkaar gestorte Britse ontwerpkunst, een rijdende brok inspiratie. Ik zag dat zelfs Paul Smith zich door die periode laat inspireren.’
MK: Geef je graag geld uit aan dit soort dingen?
Klashorst: ‘Ik denk meer in geld uitgeven dan in geld verdienen. De vuistregel is duizend euro per dag. Genoeg om de avond mee door te komen.’
MK: Mogen wij hieruit concluderen dat de Firma Klashorst niet slecht boert?
Klashorst: ‘De hoeveelheid inkomsten valt niet duidelijk vast te stellen op dit moment. Mijn uitgever is tot nu toe niet erg duidelijk over de verkochte oplage van mijn boek. En mijn salesmanager Marco Antonio Sterringa zit nu in Bangkok en is opeens erg druk met kickboxen en golfen.’
MK: Hier klinkt dan toch meer de zakelijk gemankeerde kunstenaar en niet de ondernemer.
Klashorst: ‘Eigenlijk is er weinig verschil tussen kunstenaarschap en ondernemerschap. Alleen wel als ik ’s nacht thuiskom met een muze, en haar schilder vanuit een pure energie en waanzin, zonder na te denken. Dan denk ik echt niet aan de markt, of aan commercie. Om die momenten draait het in mijn leven, momenten van passie, waanzin, seks, en het schilderen. Maar goed, soms moet ik overschakelen op andere leuke producten, voor het volk. Ik verkoop alles met mijn signatuur. Beschilderde schoenen, bronzen beeldjes, tekeningen, foto’s en films. Iedere kunstgalerie is een supermarkt. Of je nou een pak waspoeder moet verkopen of een naaktportret, in feite is het hetzelfde gegeven.’
MK: Het klinkt wel erg als ‘Dat kan mijn neefje van drie ook’, maar dan met een hoge return on investment.
Klashorst: ‘Maar die investment is wel behoorlijk hoor. Feitelijk heb ik geen familie leven of normaal sociaal bestaan. De firma Klashorst is vierentwintig uur per dag aan het werk. Ik ben er altijd mee bezig om de waanzin van de dag en de nacht te verbeelden. Alles kost geld. Aanloopkosten, ontwikkelingskosten, materiaalkosten, reparatiekosten.’
Quote: Meisjeskosten…
Klashorst: ‘Ik schilder en teken meestal vrouwen en meisjes die ik heb ontmoet in het nachtleven. Met sommigen ontstaat een relatie. Die meiden hebben meestal wel veel problemen, die moet ik dan oplossen. Zieke moeders, gestolen scooters, verloren mobieltjes, dure kleding, medicamenten, toestanden. Voordat ik ze eenmaal kan gaan schilderen ben ik meestal al een fortuin kwijt aan research and development. Ik voel me een soort wandelende pinmachine.’
 
 
 
 
MK: Werk je daarom in Phnom Penh, omdat de vrouwen daar tenminste nog goedkoper zijn?
Klashorst: ‘Laten we zeggen dat de werkomstandigheden en het investeringsklimaat hier voor een man met een beetje gezonde VOC mentaliteit uitstekend zijn. En er lopen hier veel meer prachtige meisjes rond. Het is hier altijd warm en zwoel, de nachten zijn lang. Mijn leven speelt zich af op straat, in de barretjes, en in de nachtclubs die zeven avonden per week afgeladen zijn met schoonheden Ik observeer en kan hier lekkerder tekenen en schilderen. Ik woon gelukkig in een heerlijk ruim en open atelier, op de beste stek in Phnom Penh.
MK: En waarom dat boek?
Klashorst: ‘Een paar jaar geleden kwam ik mijn oude vriend Mai Spijkers weer tegen op Facebook. We spraken over vroeger, de avonturen die ik had beleefd in Afrika. Die ellende in de gevangenis in Senegal, over mijn ex-vrouwen, kinderen, het schilderen, bizarre ontmoetingen, het leven in Thailand en Cambodja. Mai, eigenaar van uitgeverij Prometheus, heeft mij toen aangespoord om dit boek te schrijven. Hij werkte mee als financier en uitgever. Hij denkt zelfs dat hij mij uitgeeft terwijl ik natuurlijk, in feite, hem uitgeef.’
MK: hoezo?
Klashorst: ‘Hij geeft mijn boeken uit, en ik zijn geld.’
MK: Maar van zo’n boek word je niet rijk natuurlijk. Zeker niet met zo’n gehaaide uitgever.
Klashorst: ‘Het is gewoon een leuk boek geworden. Ik weet niet hoeveel er nu verkocht zijn. Ik heb gehoord dat de vierde druk al in voorbereiding is. Dat is geloof ik geheim, maar ik heb voor 100% vertrouwen in de uitgever.’
MK: Gaat dat boek nog ergens anders over dan alleen seks en kunst?
Klashorst: ‘Kunstkannibaal is een schelmenroman, maar ook een “hands-on” gids voor managers.’
MK: Wát?
Klashorst: ‘De meeste critici fixeren zich meer op de passages over seks zonder condoom in mijn boek en niet de filosofische en politieke passages. Ik beschrijf in het boek ook mijn geldstromen in de westerse en in de derde wereld. Je ziet hier meer ontwikkelingen en groei in de economie dan in Europa. Zelfs een domme kunstenaar kan inzien dat het op een bepaald moment stuk loopt in het westen. We zouden in de EU geen producten meer moeten importeren die zijn vervaardigd door slavenarbeiders die werken onder mens onwaardige omstandigheden. Apple of Lacoste moeten gewoon weer in Europa of Amerika gaan produceren.
MK: Mattijs van Nieuwkerk ging daar nogal heftig op in tijdens je optreden in DWDD.
Klashorst: ‘Ja, die moest natuurlijk wel een beetje correct overkomen. Maar hij begrijpt ook wel: iemand moet het doen.’
 
 
MK: Wat? Schilderen en jonge meisjes versieren?
Klashorst: ‘Iemand moet toch de verbeelding van de verboden vrucht vastleggen en kamerbreed op het canvas kliederen. Ik neem die taak heel serieus.’
MK: Je ziet het als je maatschappelijke plicht?
Klashorst. ‘Ja. Maar ik maak ook wel ander maatschappelijk werk, bijvoorbeeld het project S-21, een monumentaal werk van grote doeken waarmee ik een ode breng aan de slachtoffers van de genocide in Cambodja onder Pol Pot. Tussen 2009-2010 heb ik dat oeuvre hier in Phnom Penh geschilderd.’
 
 
MK: Je was een en twintig jaar oud toen je al exposeerde in het stedelijk museum. Wanneer kunnen we je werk weer in een serieus museum bewonderen?
Klashorst: ‘Ik ben al jaren weg uit die zichzelf fêterende kunstwereld. En het Stedelijk Museum bestaat toch niet meer? Voorlopig kun je via mijn website een leuk werkje uitzoeken of met mij persoonlijk in contact komen om een portret te bestellen. Ik begon met het exposeren en verkopen van mijn werk toen ik acht jaar oud was, en verkocht toen eigenlijk beter dan nu. Als jochie ging ik met de schilderijen in Haarlem en in Santpoort langs de deuren leuren. Dat was mijn eerste kennismaking met de business. Misschien moest ik dat maar weer gaan doen. Ik vind het verkopen van een schilderij eigenlijk net zo leuk als het maken ervan.’
MK: Waarom was Willy van de Kerkhof eigenlijk je manager? Wij kennen hem alleen als de razendsnelle profvoetballer.
Klashorst: ‘Dat is mij ook niet helemaal duidelijk. Opeens zat hij in het atelier mijn schilderijen te bekijken, hij zag er helemaal niks in. Het leek mij toen wel leuk om met iemand te werken die volkomen vreemd is met het incestueuze kunstwereldje, en ook nog een  razendsnelle stofzuiger  is. Nou dat blijkt een behoorlijke vergissing. Ik heb hem duizenden schilderijen geleverd en die zijn allemaal verdwenen. Nooit een cent van gezien. Hij is er zelfs met mijn Jaguar vandoor gegaan, die heeft hij gestolen en doorverkocht. Er loopt al jaren een zaak tegen die Willy van de Kerkhof. Hij schijnt volledig de weg kwijt te zijn. Hij zat of zit in een identiteitscrisis, samen met mijn kunstwerken, volgens zijn advocaat. Jammer hoor. Ik wacht rustig af wanneer en hoe hij de ontstane schade gaat terug betalen, ongeveer 1,5 miljoen euro.’
MK: Maar het ging je toch niet om het geld?
Klashorst: ‘Klopt. Het gaat in deze kwestie om het principe en niet om de knikkers. Een miljoen is in het bedrijfsleven ook niets natuurlijk. Gewoon een bedrijfsongeval.’
 

Photo Tours & Workshop in Phnom Penh and beyond.

 

Learn from international publishing Professional Photographer for over 25 years. Michael Klinkhamer is living and working in Phnom Penh-Cambodia since three years

Michael Klinkhamer is born in Holland-Amsterdam and works as a professional photographer for over 25 years. His many photo assignments and travels around the world combined with shooting portraits of wonderful people gives Michael a wide open perspective of the beauty that surrounds us. “I traveled and worked extensively in Europe, Australia, Hawaii and in Asia. In those places and Asia in particular you can’t really go wrong in taking great pictures, the wonderful people, the diverse land (city)scapes and those little special things that I see on a day to day bases are the continuous picture story unfolding before my eyes. It’s just my camera that I use to filter and capture those magical moments.”

“During my photo workshops and photo day field trips I want to share my experience and share my knowledge and  excitement with my students. I want to give more confidence and professional tools and useful tricks, so you will  take better pictures, right away and also see the beauty in places and people that are sometimes hidden. From taking an intimate portrait in a very busy street or to how to capture a meaningful landscape-architecture or simple natural wonder, like flowers or the smaller details of life that we often overlook.”

Cambodia Photo Tours by klinkphoto  participants wrote on Tripadvisor: “Excellent Photo Workshop” “Showed results” “Wonderful way to visit Phnom Penh, great pictures too!”  “Fabulous intro to Phnom Penh – and great benefit to my photography”  “great day, learned a lot”   “Knowledgeable, flexible and patient!”

1655379_590103634412307_1573649252_o  1602018_580648925357778_2025139521_o   1457453_545947722161232_599279250_n   1412704_544413008981370_170808500_o

“Come and join me in Cambodia for the best experience in photography.” Cheers!

 

Contact me at any time

Telephone:     +855 60 873 847

Email:              info@cambodiaphototours.asia

Or make an inquiry with the form below

Latest Articles

nature

Photographer Michael Klinkhamer’s latest exhibition, “pure thomacheat,” is a reminder of the fragile natural world that is often overlooked by the inhabitants of cities such as phnom penh. “in the cities with people rushing to get more money and more business, the power of nature the power of flowers…subsequently they’re suffering from our environmental impact and it’s very delicate, the secret life of plants,” he said, speaking at his exhibition this week.

cantgowronghere

Dutch photographer Michael Klinkhamer was exhibiting his photo series “Can’t Go Wrong Here” at the famous Cambodian FCC-restaurant in Phnom Penh, from 29-February until 29 April 2014. The photo show featured a series of photographs he made during the Cambodia Photo Tours and workshops, he was conducting throughout Phnom Penh from August 2013 until February […]

cantgowronghere

Dutch photographer Michael Klinkhamer will be exhibiting his photo series “Can’t Go Wrong Here” at FCC Phnom Penh. The show will feature a series of photographs he has taken during the Cambodia Photo Tour Klinkhamer is conducting throughout Phnom Penh over the last 6 months. Klinkhamer is a professional photographer with over 25 years of experience. He is permanently based in Phnom Penh, and we met at the FCC Phnom Penh to discuss his experiences and travels, and how he wound up pursuing his photography and workshop teaching passion in Phnom Penh.

tulsleng

A lot of photojounalists are genuinely interested in their fellow humans and hope to open people’s eyes through their work. But there are also photographers who just do their job and have no compassion with the people they portray. Michael Klinkhamer talked to Nhem Enh, a former photographer for the Khmer Rouge. It was his job to portray the prisoners in the infamous S-21 prison in Cambodia. These pictures were never intended to be published and had no journalistic purpose but turned out to form a impressive document of ‘la sale guerre’ (dirty war) and are now on permanent display at the S-21 genocide museum in Phnom Penh.

3

Opeens is de kunstenaar Peter Klashorst, dan nu toch echt de lul, letterlijk. Sinds een paar weken lijdt hij aan de ziekte Aids. Publiekelijk breeduit gemeten, vorige week in een Volkskrant interview van Robbert Vuijsje en als dé lulhannes van de maand geportretteerd in een vileine, grappig bedoelde column van Nico Dijkshoorn.

2

Michael Klinkhamer Photo Collection. Phnom Penh_Cambodia 2013.

4

In this digital age, most of my pictures appear in magazines, on the internet via I-pads or on social media.
“I believe it is time for a couple of my images to be freed from their digital containment in order to open up fully and scream their message of beauty and horror on a larger scale on XL print”. “Working in Cambodia and around the Capital city Phnom Penh was very rewarding exciting and often spicy. It’s a full-on life’s combustion of experiences and random emotions.

5

Any visitor to Cambodia will remember the people long after they returned home. Blessed with warmth and a curious mind, their faces radiate a deeper sense of strength, spiritual lightness and determination to give everything in this life.

Photographer Michael Klinkhamer captured these Cambodian Faces in a black and white photographic journey, mostly around the capital city of Phnom Penh for over a year, between 2011-2013. Including the national mourning period after their king Norodom Sihanouk passed away in October 2012.

_DSC4915

The historic pictures on permanent display at the former prison S-21 in Phnom Penh are a small but very powerful testimonial of the horror inflicted on humans by the Khmer Rouge. Today the S-21 prison in Phnom Penh is a holocaust museum. It draws millions of tourist a year into its sinister walls. Inside S-21, 15.000 people where imprisoned and tortured for a confession and killed at a nearby Killing Field.

_MKP0352

Tim Page is a an English born, war photographer(68)whose pictures became best known during the Vietnam war. During the 1960s Page operated as a freelancer for UPI and Associated Press. His images where published around the world, including in Time and Paris Match magazines, and helped shape people’s perceptions on the conflict in South-East Asia. The drug-addled-brave war photographer played by actor Dennis Hopper in the movie Apocalypse Now (1979) was largely based on Page.

_DSC4902

Chum Mey personifies the tormented history of his country, surviving the brutal Khmer Rouge regime. At the age of 47 he was dragged blindfolded into the Tuol Sleng prison, secret code name:S-21, where he was beaten and underwent electrocution for 12 days. At this Tuol Sleng Prison, 12.000 people, man, woman and children were chained and tortured for day’s, weeks, sometimes months in order to tell anything their tortures wanted to hear.

_DSC3705

Landmines and other explosive remnants of wars still remain within Cambodia as a lethal legacy of many decades of wars and civil conflicts, which continued in some parts of the country until as late as 1998. As a result, Cambodia became one of the most heavily landmine contaminated countries in the world.

BertSternMarilynMonroe kopie

Bert Stern, an elite commercial photographer who helped redefine advertising and fashion art in the 1950s and ’60s but is perhaps best known for his painfully raw and poignant photos of Marilyn Monroe, taken for Vogue six weeks before her death, died on Tuesday at his home in Manhattan. He was 83.

_MKP5825 kopie

Wherever he is, at a New York nightclub or deep in the African wilderness, the world famous nature and fashion photographer, pop-art artist, adventurer, womanizer, party animal and good looking rascal, Peter Beard (1938) is always surrounded by celebrities, artists and his amazing pictures of wild nature and feminine beauty. At home at his New York apartment Beard talks with Michael Klinkhamer about what’s inspired him in life and work.

_MKP5445

Nederland heeft altijd z’n eigen tegendraadse, scabreuze, en spraakmakende, geniale kunstenaars en herrieschoppers gehad. Rembrandt, Vincent van Gogh, Anton Heyboer, Jan Cremer, en Herman Brood gingen hem voor. De jongste telg uit dit illustere barbaarse schilder gezelschap is Peter Klashorst.

tulsleng

Fotografie is een belangrijk medium voor verslaglegging en geschiedschrijving. Soms kunnen foto’s zelfs de geschiedenis beïnvloeden. Zo hebben twee foto’s met name bijgedragen aan de beëindiging van de oorlog in Vietnam: die van een meisje dat naakt en gewond vlucht voor napalm, en die van een executie midden op straat.

_MKP3611

Tussen de schuifelende marktbezoekers, boeren en Italiaanse schonen in bontjas, loopt Jan Cremer breedgeschouderd, ferme tred, hier en daar ontspannen handenschuddend met enkele dorpsbewoners. Samen met Babette, zijn blonde vrouw en een voormalig topfotomodel, lopen ze het terras van Café des Arts op. Ze zijn een opvallende verschijning tussen de kleine, Italiaanse bergdorp bewoners.

_MKP0981

Benedikt Taschen vergaarde een fortuin met boeken. Vorig jaar verkocht zijn uitgeverij er bijna 20 miljoen. Het geheim achter zijn succes: diversiteit, in titels en de juiste prijs. Van loodzware limited ohammeds voor duizenden euro’s – Helmut Newtons SUMO, Muhammad Ali’s GOAT – (red. Greatest Of All Time), tot handzame boekjes voor een grijpstuiver.

libeskind-1

Het werk van de architect Daniel Libeskind is wereldwijd verspreid, zijn belangrijkste opdracht kreeg hij inNew York aangeboden. De beroemde architect heeft de Freedom Tower ontworpen, op die beruchte plek waar tien jaar geleden, vóór 9/11/2001 de Twin Towers stonden.

June & Helmut in twain

Helmut Newton was de bad boy van de mode- en glamourfotografie. Met zijn krachtige beelden van vrouwen – al dan niet naakt en vaak in extreme poses – tartte hij de grenzen van acceptatie. De creatieve nalatenschap van de beroemde fotograaf wordt beheerd door zijn vrouw June. Michael Klinkhamer ontmoette haar aan de vooravond van een nieuwe expositie van Newtons werk in het Museum voor Fotografie in Berlijn.

TR-4cmyk

Monroe’s schoonheid is tijdloos. Haar prachtige lach en onweerstaanbare schoonheid vastgelegd op duizenden foto’s zijn nog altijd, als je er even op let, over de hele wereld te zien.
5 augustus 1962, nu precies negenenveertig jaar na haar tragische dood laten unieke foto’s van fotograaf Milton Greene de weerslag van hun vriendschap en liefde voor de camera zien. Een eerbetoon aan Norma Jeanne (Los Angeles 5 augustus 1962) en Milton Greene.

_MKP0515

Het fundament van schrijven én fotograferen is verrijkend voor michael klinkhamer, zowel voor zijn geest als onderneming. De van origine fotograaf reist daarom in zijn zoektocht naar kennis en positieve energie de hele wereld rond. “ik wil antwoord hebben op mijn foto’s.”

_MKP4930

In de Alpen zijn echte oerkrachten nog in hun volle glorie zichtbaar. Ook al hebben de belangrijkste gletsjers door de opwarming van de aarde veel van hun ijslaag verloren, ze blijven een indrukwekkende aanblik bieden. De natuurkracht en de schoonheid van deze hoogste toppen van Europa blijft een bron van inspiratie en oefent op vrijwel alle Europeanen een bijzondere aantrekkingskrachten uit. Om dat aan den lijve te ondervinden beklom Michael met zijn zoon Robin (15 jaar) per motor de twee hoogste bergen van Europa.

_MKP9331

Al meer dan veertig jaar is Jan Akkerman de ongekroonde koning van de Nederlandse rock- en bluesmuziek. Bekend geworden met de prog-rockformatie Focus en de Jan akkerman Band, speelde de Nederlandse gitaarvirtuoos ook samen met een breed scala aan muziekvrienden, van bluesgod BB King tot Paco de Lucia, de grote flamencogitarist. Michael Klinkhamer zocht Akkerman op, thuis in Volendam, voor een gesprek over de nieuwe Cd “Minor Details”, rotzooien op de gitaar en de geluiden van zijn leven.

_MKP3379

De krankzinnige genocide van Pot Pol van 1975 tot 1979 heeft in het dagelijks leven van Cambodja diepe wonden en trauma’s achtergelaten. Tot op de dag van vandaag zijn familie banden ontwricht. Langzaam is de economische situatie zich aan het verbeteren. Helaas niet voor de meerderheid van de bevolking. De kinderen van een grote groep arme verschoppelingen worden blootgesteld aan alcohol, drugs, en prostitutie.

_MKP3042

Peter Klashorst, in de jaren tachtig een van de meest spraakmakende kunstenaars van zijn generatie, woont en werkt tegenwoordig in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Daar exposeert de 53-jarige vanaf 14 januari in de voormalige Tuol Sleng-S-21 gevangenis zijn meest recente werk. Michael Klinkhamer bezocht de kunstenaar in zijn Aziatische domicilie en sprak met hem over zijn eclectische oeuvre, zijn hang naar zelfdestructie en, hoe kan het ook anders, vrouwen, macht en de totale redeloosheid van het bestaan.

 

 

 

 

 

Half and Full Day Photo Tours And workshops

Overview

Professional Photographer Michael Klinkhamer is leading a casual photo workshop-tour in Phnom Penh. You will learn and understand how to set your camera for optimum results and discover Phnom Penh City with your own camera. This  photo workshop is designed to make you a better photographer. For all levels and beginners. For Bookings Call: +85560873847. e-mail: info@cambodiaphototours.asia
website Photographer Michael Klinkhamer: www.michaelklinkhamer.com or Flickr: https://www.flickr.com/photos/86323500@N05/
www.facebook.com/cambodiaphototours

  • Half day from 13.30pm till 17.15pm. $55,-
  • Full day from    9.30am till 17.15pm. $110,-
  • Starts daily  from FCC Restaurant and Bar, 363 Sisowath Quay, Riverside, Phnom Penh
  • During rainy season departing time for 1/2 day tour may be different. (10am-14.00)

Example Itinerary

  • Full Instructions class and explaining camera basics if required.
  • Walking from FCC  on the riverside near the royal Palace through the interesting temple complex Wat Ounalom.
  • Walking through the busy food market and the French Quarter of Phnom Penh.
  • Riding a motorized Tuk-Tuk to the architectural  interesting slum building ‘the white building”. Meeting friendly locals and shooting the  building, like an open X-Ray maze of concrete.
  • Alternatively we can visit an even more intense locations in the slums and waste dump of Phnom Penh, about 30 minutes from the city center to get a sense of the other reality of people caught between a rock & a hard place.
  • Sailing the ferry to cross the Tonle Sap and Mekong rivers to discover  unknown and more rural parts of Phnom Penh.
  • Visiting pagodas. meeting friendly and curious monks at their working and worshiping places.
  • Watching lotus fields and the Mekong river at sunset in the magical moment of light.
  • Great day tour in the countryside. Experiencing the real Cambodia. Phnom Chiso, is our destination, an ancient temple complex from the 11th century. A small Angkor Wat, just around 50 km from Phnom Penh. Enjoy also some Khmer food and a little rest after a good-mid level hike upon the 130m high hill with spectacular views and hidden photographic gems waiting for your lens.

 

Extra Long Custom organized Photo Tours and Workshop Safari by Michael Klinkhamer.

Photography workshops and tours for beginners and advanced Photographers of all ages & all cameras in beautiful Cambodia. From 2 up to 14 day photo tours are available starting at $ 125,- per day for tours & workshops in and around Phnom Penh. Siem Reap, Cardamom Mountains, Ratanakiri, Kratie, etc, From $150 per day. (private tours start from $165,- per day.)

  • Enjoy your photography adventure in Cambodia in the company of an all-round experienced professional photographer and get your photography skills to the next level. Stay in personal nice selected hotels & resorts and fine boutique accommodations while traveling and working on your photography. Special assignments, nature, people, social, fine art, landscape and discover the deep cultural spirit of cambodia through your lens. Daily image reviews and critique, editing sessions with Lightroom or other image apps.
  • Learn from international publishing Professional Photographer for 25 years, Michael Klinkhamer. Now a long term resident in Phnom Penh since three years.
  • Meet Colorful friendly Khmer people and enjoy  safe  and eco-conscious tours around Cambodia.
  • Travel in a small group or book your private tour.
  • Enjoy daily personal and group pictures and portfolio reviews  about your photography in progress.

Contact Michael Klinkhamer for personal advice and custom Photo Tours & Workshops

Sample Locations:

  • Phnom Penh city and its surrounding, like Silk island and Oudong Pagoda, near Phnom Penh. (2 days)
  • Kampong Chhnang Fishing Villages.(1 day)
  • Kampong Thom rural retreat, temples and killing fields. (half way to Siem Reap) (1 day)
  • Battambang’s Colonial Architecture and natural wonders, lakes, caves. (2 days)
  • Siem Reap and the world  famous Temples of Angkor Wat. (2days)
  • Pailin countryside. Ideal for  photo hiking and relaxing and enjoying the natural wonders at the Cardamom mountains and rainforest, near the Thai border. (3 days) We stay at the amazing Memoria Palace & Resort  an eco-tourism resort located in the foothills of the Cardamom Mountains of Pailin, Cambodia. http://memoriapalace.com
  •  Shianoukville and Kampot beach day’s and hinterlands  photo tour explorations. A 4 hour drive from the capital city Phnom Penh.

_MKP0926         _MKP1038_1           _MKP0661_1         _DSC6391           _DSC5892

Our Partners & Links