Welcome to Cambodia Photo Tours by Michael Klinkhamer and welcome from where ever you are in the world, right now!  Perhaps this is the first step into your photo travel adventures into Cambodia.
Maybe you have been already on the road for some time and would like to improve your picture taking skills and better understanding of equipment in order to improve. Or enjoy the camaraderie of going for a fun field trip with similar minded photo enthusiasts.
We are here to get you going prepared and like to help you in learning how to take wonderful pictures, and feel more confident and in touch with your passion during your stay in Cambodia and your many travels and adventures after that. Professional Photographer Michael Klinkhamer is leading a casual photo workshop-tour in Phnom Penh. During this optional half day (costs $55,- p.p) and full day photo tour (costs $110,- p.p.) you will learn to set your camera for optimum results and discover exciting Phnom Penh City with your camera. This fast learning photo workshop is designed to make you a better photographer. For all levels and beginners. For Bookings Call: +85560873847. e-mail: info@cambodiaphototours.asia
website Photographer Michael Klinkhamer: www.michaelklinkhamer.com
www.facebook.com/cambodiaphototours
  • Half day from 13.30pm till 17.15pm. $55,-
  • Full day from    9.30am till 17.15pm. $110,-

Check the possible itinerary in the Tours & Workshop section.

Cambodia Photo Tours by Michael Klinkhamer also provides multi-day workshop tours from 2 days up-to 10 days workshop photo tours Cambodia wide. Including Siem Reap’s amazing Angor Wat Temple complex,  the rice paddy economic and upcoming cultural  city of Battembang and also the former Khmer Rouge stronghold town Pailin, now a frontier town near the Thai border crossing, a haven for photo treks into the wild and enjoying **** luxury accommodation.
Please check out what we have to offer in the menu, and if you are aiming at something even more or personalized, let us know. We are here to help you and do like to talk about photography, travel and the endless photographic possibilities in South East Asia.

Thanks. Yours truly, Michael Klinkhamer.

999586_491284174294254_2084511392_n 1078858_491760717579933_1143365771_o

 

Peter Klashorst in Phnom Phen, Cambodja.

Tekst & Fotografie: Michael Klinkhamer. © All right reserved.  Niets uit deze tekst of fotografie mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, internet, microfilm of op welke andere wijze dan ook……Never the less, Enjoy!
                                                                                               Ontmoeting met de kunstenaar Peter Klashorst in Phnom Phen, Cambodja.
Eerste publicatie in HP/De Tijd Magazine, Januari 2011.
Peter Klashorst;  ‘Ik ben een bedelmonnik met een missie’                   
(c) foto Peter Klashorst & Michael Klinkhamer.
Peter Klashorst, in de jaren tachtig een van de meest spraakmakende kunstenaars van zijn generatie, woont en werkt tegenwoordig in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Daar exposeert de 53-jarige vanaf 14 januari in de voormalige Tuol Sleng-S-21 gevangenis zijn meest recente werk.               Michael Klinkhamer bezocht de kunstenaar in zijn Aziatische domicilie en sprak met hem over zijn eclectische oeuvre, zijn hang naar zelfdestructie en, hoe kan het ook anders, vrouwen, macht en de totale redeloosheid van het bestaan.
Ik verlaat de aankomsthal van het Phnom Phen International Airport. Uit een kluitje rondhangende Cambodjanen maken zich enkele figuren los, zwaaiend met bordjes, “You need car, taxi, hotel? Where you go?”  Vanuit mijn ooghoek zie ik een gedrongen man staan, met indringende donkere ogen onder een zwart flaphoedje: Peter Klashorst. Na een korte, hartelijke begroeting rijden we per tuktuk de vroege avondspits in, op weg naar Klashorsts huis annex atelier. De kunstenaar woont en werkt downtown, in het uitgaansgebied waar de nacht geen einde kent en de tientallen barretjes namen hebben als Lucky, Bar 69Darling-Darling en You Hot. Het stadsdeel ligt aan de indrukwekkende Mekongrivier en wordt begrensd door een fraai onderhouden boulevard. De bouwstijl is Frans koloniaal, die het gebied bijna een Zuidfranse allure verleent.
“Laten we eerst maar even wat drinken, toch?”, zegt Klashorst. “Het bier is hier goed en de sfeer zit er altijd in”. Hij gaat me voor, een donkere, ijskoud gekoelde bar in, waar een twintigtal ‘hostessen’ ons vriendelijk welkom heten. “Proost en welkom in mijn stad”, zegt Klashorst na de eerste teug van zijn ijskoude bier, onverstoorbaar, terwijl slanke vrouwenhanden over ons heen beginnen te kroelen en onze nek en rug stevig masseren. “Let daar maar niet op hoor, zo gaat het hier gewoon”, zegt Klashorst. “Het is gewoon werk voor die meiden. Ze komen vanuit de sloppenwijken en het platteland hiernaartoe en verdienen op deze manier heel wat meer dan als ze in een fabriek of in een sweatshop iets vaags in elkaar zetten voor twee dollar per dag. Ik zit vaak in dit soort barretjes. Meestal geef ik zo´n meisje wel eens wat dollars of een mobiele mobiele telefoon. Natuurlijk, als je ook ´iets anders´ wilt dan is dat te regelen, al moet ik daar nu echt even niet aan denken. Trouwens, ik zie mijn meisjes hier ook meer als modellen voor mijn schilderijen, tekeningen, strips, films, mijn erotische foto’s; ze zijn een bron voor mijn beeldverhalen. Ik zie veel schoonheid en onschuld in hen. Op Facebook publiceer ik soms korte films van een paar vrouwen, kleine portretjes en culturele vertellingen. Denk je nu echt dat ik hier voor seks kom? Ik neuk toch altijd en overal wel, daar gaat het mij niet om. Deze vrouwen hebben mij ook weer nodig om te praten en te rusten en wat geld los te krijgen, voor van alles. Ik ben daar makkelijk in, dat is altijd al zo geweest. Als ik weer wat poen heb dan moet het op, en als er even geen geld is dan helpen ze mij ook met gezelschap, eten of drank.”   

                                                    (c) Michael Klinkhamer.

Saaie welvaart.
Klashorst voelt zich duidelijk thuis in de Cambodjaanse hoofdstad, waar hij min of meer bij toeval is beland. “Ik pendelde eerst tussen mijn huizen en vrouwen in Azië en Afrika. Daarna woonde ik in Bangkok. Van mijn leven in Afrika was ik toen even genezen, daar werd het me te gevaarlijk. Ik werd steeds weer gearresteerd en zat dan  in de bak terwijl de politie alles uit mijn huis stal. Hier in Azië is het toch wat normaler. Aziaten zijn totaal niet  agressief. De Afrikanen in de slums wel, die vreten een witte jongen als ik op, zeker als ze geld aan iemand ruiken.”
Zo kwam ik dus in Bangkok terecht. Maar daar werd het me te duur en te braaf. Ik vond die welvaart eigenlijk een beetje saai. Hier in Phnom Phen heb je een dorpse sfeer met een dikke rand van heftige armoede, corruptie en daarnaast ook extreme rijkdom. Hier is het ieder voor zich. Wat natuurlijk veel te maken heeft met de periode van de Khmer Rouge en de totale waanzin van zelfdestructie en broedermoord.”
Van 1975 tot 1979 vergreep de communistische Khmer Rouge zich aan de Cambodjaanse bevolking in een naïef opgezette communistische revolutie. In luttele jaren joeg het regine van Pol Pot het land naar de afgrond, ten koste van miljoenen doden. Als symbool van het bloedvergieten heeft de huidige Cambodjaanse regering in samenwerking met UNESCO van de voormalige Tuol Sleng-S-21 gevangenis een museum gemaakt, dat nu een van de grote trekpleisters van Phnom Phen is.

(c) Peter Klashorst.

(c) Peter Klashorst.

 

Klashorst: “Als je het nuchter bekijkt is dat museum gewoon een vorm van exhibitionisme. Toch ben ik er tijdens een van mijn eerste bezoeken aan Cambodja maar eens gaan kijken. En toen realiseerde ik me dat het, zonder dat de Cambodjanen het zelf beseffen, ook een ´kunstinstallatie´ is, zoals je in Nederland in een modern museum ziet. Het staat vol met heftige foto’s en instrumenten van die haat en de onvoorstelbare menselijke destructie.”
De plek heeft Klashorst geïnspireerd tot de werken die hij in de voormalige gevangenis en martelwerkplaats gaat exposeren. “Ik maak een aantal doeken van twee bij anderhalf meter, ik ben ook bezig aan een groot standbeeld voor de 14.000 tot 20.000 slachtoffers van de Khmer Rouge uit de Tuol Sleng-S21 gevangenis en ik werk samen met UNESCO aan een gedenkplaats en monument voor de familieleden van de slachtoffers. Op de sokkel komen de namen van alle slachtoffers te staan.”
Voor de kunstenaar staat de geschiedenis van de Khmer Rouge niet op zichzelf. “Het is echt afschuwelijk wat ze daar in die gevangenis hebben uitgevreten. Maar ik beschouw die geschiedenis niet als een incident uit het verleden, zoals bijvoorbeeld de holocaust. Het is niet alsof dit soort geweld nu niet meer gebeurt. Er is altijd wel een, macht die zich vergrijpt aan de verschoppelingen, Een politieke of militaire macht die uitbuit, vernedert en martelt. Als je even pech hebt om aan de verkeerde kant te zitten van de lijn. Kijk maar naar Irak, Afghanistan, Iran, Israël, enzovoort. Daarom is dit werk ook een actueel en een heel persoonlijk statement. Ik kom soms nog even in Nederland, en daar gaar het ook steeds meer die kant op. Het nummeren en opsluiten, registreren en fotograferen van totaal onschuldige mensen. Met als enige doel om ze daarna zo snel mogelijk te laten verdwijnen uit Nederland.
Nederlandse repressie.
Klashorsts ogen schieten vuur nu hij een gevoelig onderwerp aansnijdt. “Het klinkt misschien als een zwaar aangezet statement, maar mijn eigen dochter zit nu wel vast in een hok, samen met haar moeder, met de deuren potdicht. Mijn familie zit nu in het Asielzoekerscentrum Ter Apel, in die afschuwelijke noordelijke koude woestijn van de Nederlandse repressie. Het is wel mijn dochter, een Amsterdams meisje,  al is ze dan geboren in Kenia. Ze heeft een Nederlands paspoort. Onze regering sluit dus inmiddels ook al eigen ingezetenen op! Mijn dochter is 5. Terwijl wij hier zitten te praten is zij opgesloten met een van mijn ex-vrouwen  uit Kenia, voor wie ik ooit moslim ben geworden. Zij komt soms met mijn dochter over naar Nederland, als ik daar ben om in Nederland zaken te regelen en kunstwerken te verkopen. Of mijn strips uit te laten geven. Ik kan mijn kinderen toch wel zien in Nederland? Hoe ingewikkeld is dat? Blijkbaar is dat al genoeg voor mijn gezin om in de gevangenis te belanden. Ik moet haar eruit krijgen. Het Nederlandse vreemdelingenbeleid  is een keihard systeem, zonder mededogen. Als ik daar in Ter Apel aan de gevangenisdeur kom om haar te bezoeken, dan lachen ze me uit, en krijg ik een formulier met bijna twee honderd achterlijke vragen mee. Zoek het maar uit met je dochter, Klashorst.  Mijn dochter moet ook naar school, maar leert nu hoe je moet overleven in een land als Nederland, via de onderkant van die prachtige rechtstaat. Terwijl ook de leerplichtambtenaar mij nu wil beboeten omdat ze niet meer op school komt! Waanzin. Nee, ze zit in de bak, vertelde ik aan die ambtenaar. Ze weten  niets van elkaar, die instanties. Het is een bijna onneembare vesting van bureaucratie. Die uitzetcentra zijn een immorele schande. Nederland is het hardste van alle Europese landen. Nu met die PVV en Wilders aan de macht zullen ze het allemaal nog wel veel ´beter en sneller´ aanpakken om mijn moslimfamilie het land uit te trappen.”

Klashorst betoog wordt onderbroken door de ringtone van zijn mobieltje. “Wacht even, telefoontje. Ja? No baby, I am working now. No, working. I can not meet, no. I’m with a journalist working and then painting. Listen, I am no tourist o.k?.

Trauma.
 (c) Michael Klinkhamer.
(c) Michael Klinkhamer.
(c) Michael Klinkhamer.

Vroeg in de nacht loop ik de trappen op naar Klashorsts atelier, gevestigd  in een grote etage met een  ruim opgezet dakterras. De straatverlichting werpt een zachtgele gloed over de  zwoele tropische geurende, en altijd in beweging zijnde stad. Een licht verkoelende bries blaast door de straten. Klashorst is aan het werk, in het gezelschap van een nieuwe Cambodjaanse vriendin en model. Klashorst staart naar de grote doeken die verspreid langs de muur staan, en werkt steeds kortstondig gewapend met een spuitbus, aan verschillende doeken. Met dansachtige bewegingen brengt hij korte zwarte lijnen, snelle strepen en kleuraccenten op de doeken aan.

(c) Peter Klashorst.

“Deze serie schilderijen van de gemartelde en vermoorde slachtoffers van de Khmer Rouge zijn op de authentieke historische foto’s geïnspireerd”, vertelt Klashorst, al werkend. “Morgen moeten we maar even naar de Tuol Sleng gevangenis gaan, dan zul je beter begrijpen wat ik bedoel en waar dit werk voor staat.”

De Tuol Sleng is de oude Tuol Svay Prey Hogeschool die in 1975 door de Rode Khmer werd overgenomen voor gebruik door de speciale veiligheidsdienst van Pol Pot..Het gebouw werd door deze dienst gebruikt als gevangenis (S-21) en martelkamer. Hoeveel gevangenen er precies binnen deze muren hebben gezeten, is onbekend. Schattingen lopen uiteen van 14.000 tot 20.000 mensen.

                                                          (c) Michael Klinkhamer.

“Het is een verhaal dat eigenlijk al heel lang in me zit”, vertelt Klashorst terwijl we door de hol klinkende voormalige martelkamers lopen en halt houden bij de primitieve houten martelapparaten. “Als kind liep ik ook mee in de anti-Vietnamdemonstraties”, vertelt Klashorst. “Toen ik dus eenmaal in Phnom Phen kwam, raakte die geschiedenis me heel sterk, waarschijnlijk omdat ik zelf in Afrika voor langere tijd zat opgesloten. Maar ook eigenlijk al vanuit het verleden van mijn vader die in een kamp zat in Polen, tijdens de oorlog. Die ouwe, inmiddels tweeënnegentig jaar oud, heeft allerlei kamptrauma’s waar hij nooit echt helemaal van los is gekomen. In dat opzicht was ik al van jongs af aan opgescheept met een zwijgend trauma binnen mijn familie. En nu komt daar nog de Nederlandse context van die uitzettingscentra bij. Na mijn eerste bezoek aan de Tuol Sleng gevangenis rolden de tekeningen, schetsen en schilderijen eigenlijk vanzelf uit mijn kwast. Ik voel dat dit iets is dat ook diep in mij zit. Ik heb de originele foto’s, die hier gedeeltelijk aan de muur en in die vitrines tentoon zijn gesteld als uitgangspunt gebruikt. Bij het museumpersoneel en directie kregen ze in de gaten dat ik er mee aan het werk was. Vervolgens werd ik benaderd door UNESCO. Om iets te mogen doen in het museum heb je natuurlijk toestemming nodig van de minister van cultuur of zo. Die is nu afgegeven, via de UNESCO, en nu ga ik hier op de bovenverdieping mijn werk  exposeren.”
Rond de tijd van de tentonstelling zijn er ook eindelijk de langverwachte uitspraken van het  Cambodjaanse oorlogstribunaal. Dat maakt het verwerkingsproces van de slachtoffers en de straffen voor de voormalige Khmer Rouge leiders en beulen zeer actueel.

(c) Peter Klashorst.

 

Klashorst: “Maar een handjevol mensen heeft deze gevangeniservaring overleefd, hooguit zes of zeven mensen. Zij en hun familieleden krijgen hier geen enkele aandacht, geestelijke hulp of financiële steun. Het leven gaat door en er sterven hier regelmatig nog grote groepen mensen, zoals onlangs op die brug over de Mekong rivier. Hup, driehonderd doden en plus gewonden. De volgend dag is alles weggeruimd. En gaat het leven weer door.”
“Ik werk nu nauw samen met een van de overlevenden, Chou Meiy. Die man komt nog dagelijks in de S-21 gevangenis, iedere dag met zijn brommertje om twee uur. Hij is dus nooit echt vrij gekomen. Ik praat met hem en kom zo meer en meer over die tijd, en het leven ten tijden van de Khmer Rouge te weten.
Heart of darkness.

                                         (c) Michael Klinkhamer.

 (c) Michael Klinkhamer.

Klashorst is zich ervan bewust dat zijn Cambodjaanse werk bij sommigen scepsis zal oproepen. “Ik sta nog altijd bekend als die blotevrouwenschilder. Na duizenden schilderijen van allerlei naakte dames, die ook allemaal een persoonlijk verhaal hebben – en ik ga daar dan ook diep, letterlijk heel diep op in – kreeg ik daar eigenlijk wel genoeg van. Na letterlijk duizenden van die verhalen en aansluitende, soms slopende affaires, word je daar heel moe van. Het voordeel bij het maken van deze portretten is dat die mensen dood zijn. In mijn atelier staan nu de doeken die min of meer af zijn, en staren die dode ogen mij aan. Ik voel daarbij wel een emotionele druk. Want wanneer ik iemand schilder dan word ik ook die persoon. Als iemand een zenuwtic heeft bijvoorbeeld, dan krijg ik die ook. Maf, niet?. Mijn manier van schilderen is geen –isme.  Ik ben helemaal los van die Amsterdamse kunstwereld. Al jaren geleden  ben ik uit die incestueuze wereld gekropen. Dat komt volgens mij mijn werk alleen maar ten goede. Ik voel me onafhankelijk. Het is niet gemakkelijk, maar ik ben wel helemaal mijn eigen man, werk niet voor ‘de markt’, die ingedutte kunstscène. Die heeft mij sowieso nooit geboeid, ik moest er  eigenlijk nooit iets van hebben. Of ik nu in het Stedelijk museum hing of ergens in een galerie in New York. Ik schilder liever onafhankelijk vanuit de jungle, the heart of darkness, om het zo maar eens te stellen. Wat al die commerciële kunst types er van vinden, boeit mij niet. Een serie portretten als deze is qua stijl vast al eens eerder gedaan. Die met spuitbus gemaakte hersengolven voegen  er een abstract element  aan toe. Ik word één met de verf, de spuitbus en het doek, en transformeer  dan mee in het schilderij. Als ik  schilder zit ik soms, geestelijk compleet vast alsof ik in een van die kleine cellen die ze hier in de Tuol Sleng hebben zit. Letterlijk. En voel ik de pijn en wanhoop die hier tussen deze muren heeft rondgewaard. Ik hoop dat de bezoekers dat straks ook zullen voelen, en dat de slachtoffers op een of andere manier weer tot leven zullen komen, snap je?”  Klashorst kijkt me vragend aan. “Dit  kunstproject is mijn bestemming geworden, zo voelt het. Hier heb ik eigenlijk mijn hele leven voor gewerkt.”

 (c) Michael Klinkhamer.
(c) Michael Klinkhamer.

We lopen samen zwijgend door de zalen van het martelmuseum en willen net vertrekken als er een tropische stortbui losbarst. We vluchten snel terug naar een van de zalen van het museum. In een naargeestige hoek van de zaal staat een vitrine, volgestapeld met schedels die ons aanstaren. Lege bruine oogkassen en de doorboorde schedels van een vermoorde generatie kansloze Cambodjanen. Terwijl ik huiver, en een rilling van afschuw onderdruk, is Klashorst via zijn mobieltje alweer in gesprek met een van zijn nog springlevende  modellen. “Yes! What baby? you need phone, again why? I gave you one yesterday, you lost it … o.k. we talk later, I am busy now, yes working,  no not with her, no, no working with Holland journalist,  o.k !”

(c) Michael Klinkhamer.

Photo Tours & Workshop in Phnom Penh and beyond.

 

Learn from international publishing Professional Photographer for over 25 years. Michael Klinkhamer is living and working in Phnom Penh-Cambodia since three years

Michael Klinkhamer is born in Holland-Amsterdam and works as a professional photographer for over 25 years. His many photo assignments and travels around the world combined with shooting portraits of wonderful people gives Michael a wide open perspective of the beauty that surrounds us. “I traveled and worked extensively in Europe, Australia, Hawaii and in Asia. In those places and Asia in particular you can’t really go wrong in taking great pictures, the wonderful people, the diverse land (city)scapes and those little special things that I see on a day to day bases are the continuous picture story unfolding before my eyes. It’s just my camera that I use to filter and capture those magical moments.”

“During my photo workshops and photo day field trips I want to share my experience and share my knowledge and  excitement with my students. I want to give more confidence and professional tools and useful tricks, so you will  take better pictures, right away and also see the beauty in places and people that are sometimes hidden. From taking an intimate portrait in a very busy street or to how to capture a meaningful landscape-architecture or simple natural wonder, like flowers or the smaller details of life that we often overlook.”

Cambodia Photo Tours by klinkphoto  participants wrote on Tripadvisor: “Excellent Photo Workshop” “Showed results” “Wonderful way to visit Phnom Penh, great pictures too!”  “Fabulous intro to Phnom Penh – and great benefit to my photography”  “great day, learned a lot”   “Knowledgeable, flexible and patient!”

1655379_590103634412307_1573649252_o  1602018_580648925357778_2025139521_o   1457453_545947722161232_599279250_n   1412704_544413008981370_170808500_o

“Come and join me in Cambodia for the best experience in photography.” Cheers!

 

Contact me at any time

Telephone:     +855 60 873 847

Email:              info@cambodiaphototours.asia

Or make an inquiry with the form below

Latest Articles

nature

Photographer Michael Klinkhamer’s latest exhibition, “pure thomacheat,” is a reminder of the fragile natural world that is often overlooked by the inhabitants of cities such as phnom penh. “in the cities with people rushing to get more money and more business, the power of nature the power of flowers…subsequently they’re suffering from our environmental impact and it’s very delicate, the secret life of plants,” he said, speaking at his exhibition this week.

cantgowronghere

Dutch photographer Michael Klinkhamer was exhibiting his photo series “Can’t Go Wrong Here” at the famous Cambodian FCC-restaurant in Phnom Penh, from 29-February until 29 April 2014. The photo show featured a series of photographs he made during the Cambodia Photo Tours and workshops, he was conducting throughout Phnom Penh from August 2013 until February […]

cantgowronghere

Dutch photographer Michael Klinkhamer will be exhibiting his photo series “Can’t Go Wrong Here” at FCC Phnom Penh. The show will feature a series of photographs he has taken during the Cambodia Photo Tour Klinkhamer is conducting throughout Phnom Penh over the last 6 months. Klinkhamer is a professional photographer with over 25 years of experience. He is permanently based in Phnom Penh, and we met at the FCC Phnom Penh to discuss his experiences and travels, and how he wound up pursuing his photography and workshop teaching passion in Phnom Penh.

tulsleng

A lot of photojounalists are genuinely interested in their fellow humans and hope to open people’s eyes through their work. But there are also photographers who just do their job and have no compassion with the people they portray. Michael Klinkhamer talked to Nhem Enh, a former photographer for the Khmer Rouge. It was his job to portray the prisoners in the infamous S-21 prison in Cambodia. These pictures were never intended to be published and had no journalistic purpose but turned out to form a impressive document of ‘la sale guerre’ (dirty war) and are now on permanent display at the S-21 genocide museum in Phnom Penh.

3

Opeens is de kunstenaar Peter Klashorst, dan nu toch echt de lul, letterlijk. Sinds een paar weken lijdt hij aan de ziekte Aids. Publiekelijk breeduit gemeten, vorige week in een Volkskrant interview van Robbert Vuijsje en als dé lulhannes van de maand geportretteerd in een vileine, grappig bedoelde column van Nico Dijkshoorn.

2

Michael Klinkhamer Photo Collection. Phnom Penh_Cambodia 2013.

4

In this digital age, most of my pictures appear in magazines, on the internet via I-pads or on social media.
“I believe it is time for a couple of my images to be freed from their digital containment in order to open up fully and scream their message of beauty and horror on a larger scale on XL print”. “Working in Cambodia and around the Capital city Phnom Penh was very rewarding exciting and often spicy. It’s a full-on life’s combustion of experiences and random emotions.

5

Any visitor to Cambodia will remember the people long after they returned home. Blessed with warmth and a curious mind, their faces radiate a deeper sense of strength, spiritual lightness and determination to give everything in this life.

Photographer Michael Klinkhamer captured these Cambodian Faces in a black and white photographic journey, mostly around the capital city of Phnom Penh for over a year, between 2011-2013. Including the national mourning period after their king Norodom Sihanouk passed away in October 2012.

_DSC4915

The historic pictures on permanent display at the former prison S-21 in Phnom Penh are a small but very powerful testimonial of the horror inflicted on humans by the Khmer Rouge. Today the S-21 prison in Phnom Penh is a holocaust museum. It draws millions of tourist a year into its sinister walls. Inside S-21, 15.000 people where imprisoned and tortured for a confession and killed at a nearby Killing Field.

_MKP0352

Tim Page is a an English born, war photographer(68)whose pictures became best known during the Vietnam war. During the 1960s Page operated as a freelancer for UPI and Associated Press. His images where published around the world, including in Time and Paris Match magazines, and helped shape people’s perceptions on the conflict in South-East Asia. The drug-addled-brave war photographer played by actor Dennis Hopper in the movie Apocalypse Now (1979) was largely based on Page.

_DSC4902

Chum Mey personifies the tormented history of his country, surviving the brutal Khmer Rouge regime. At the age of 47 he was dragged blindfolded into the Tuol Sleng prison, secret code name:S-21, where he was beaten and underwent electrocution for 12 days. At this Tuol Sleng Prison, 12.000 people, man, woman and children were chained and tortured for day’s, weeks, sometimes months in order to tell anything their tortures wanted to hear.

_DSC3705

Landmines and other explosive remnants of wars still remain within Cambodia as a lethal legacy of many decades of wars and civil conflicts, which continued in some parts of the country until as late as 1998. As a result, Cambodia became one of the most heavily landmine contaminated countries in the world.

BertSternMarilynMonroe kopie

Bert Stern, an elite commercial photographer who helped redefine advertising and fashion art in the 1950s and ’60s but is perhaps best known for his painfully raw and poignant photos of Marilyn Monroe, taken for Vogue six weeks before her death, died on Tuesday at his home in Manhattan. He was 83.

_MKP5825 kopie

Wherever he is, at a New York nightclub or deep in the African wilderness, the world famous nature and fashion photographer, pop-art artist, adventurer, womanizer, party animal and good looking rascal, Peter Beard (1938) is always surrounded by celebrities, artists and his amazing pictures of wild nature and feminine beauty. At home at his New York apartment Beard talks with Michael Klinkhamer about what’s inspired him in life and work.

_MKP5445

Nederland heeft altijd z’n eigen tegendraadse, scabreuze, en spraakmakende, geniale kunstenaars en herrieschoppers gehad. Rembrandt, Vincent van Gogh, Anton Heyboer, Jan Cremer, en Herman Brood gingen hem voor. De jongste telg uit dit illustere barbaarse schilder gezelschap is Peter Klashorst.

tulsleng

Fotografie is een belangrijk medium voor verslaglegging en geschiedschrijving. Soms kunnen foto’s zelfs de geschiedenis beïnvloeden. Zo hebben twee foto’s met name bijgedragen aan de beëindiging van de oorlog in Vietnam: die van een meisje dat naakt en gewond vlucht voor napalm, en die van een executie midden op straat.

_MKP3611

Tussen de schuifelende marktbezoekers, boeren en Italiaanse schonen in bontjas, loopt Jan Cremer breedgeschouderd, ferme tred, hier en daar ontspannen handenschuddend met enkele dorpsbewoners. Samen met Babette, zijn blonde vrouw en een voormalig topfotomodel, lopen ze het terras van Café des Arts op. Ze zijn een opvallende verschijning tussen de kleine, Italiaanse bergdorp bewoners.

_MKP0981

Benedikt Taschen vergaarde een fortuin met boeken. Vorig jaar verkocht zijn uitgeverij er bijna 20 miljoen. Het geheim achter zijn succes: diversiteit, in titels en de juiste prijs. Van loodzware limited ohammeds voor duizenden euro’s – Helmut Newtons SUMO, Muhammad Ali’s GOAT – (red. Greatest Of All Time), tot handzame boekjes voor een grijpstuiver.

libeskind-1

Het werk van de architect Daniel Libeskind is wereldwijd verspreid, zijn belangrijkste opdracht kreeg hij inNew York aangeboden. De beroemde architect heeft de Freedom Tower ontworpen, op die beruchte plek waar tien jaar geleden, vóór 9/11/2001 de Twin Towers stonden.

June & Helmut in twain

Helmut Newton was de bad boy van de mode- en glamourfotografie. Met zijn krachtige beelden van vrouwen – al dan niet naakt en vaak in extreme poses – tartte hij de grenzen van acceptatie. De creatieve nalatenschap van de beroemde fotograaf wordt beheerd door zijn vrouw June. Michael Klinkhamer ontmoette haar aan de vooravond van een nieuwe expositie van Newtons werk in het Museum voor Fotografie in Berlijn.

TR-4cmyk

Monroe’s schoonheid is tijdloos. Haar prachtige lach en onweerstaanbare schoonheid vastgelegd op duizenden foto’s zijn nog altijd, als je er even op let, over de hele wereld te zien.
5 augustus 1962, nu precies negenenveertig jaar na haar tragische dood laten unieke foto’s van fotograaf Milton Greene de weerslag van hun vriendschap en liefde voor de camera zien. Een eerbetoon aan Norma Jeanne (Los Angeles 5 augustus 1962) en Milton Greene.

_MKP0515

Het fundament van schrijven én fotograferen is verrijkend voor michael klinkhamer, zowel voor zijn geest als onderneming. De van origine fotograaf reist daarom in zijn zoektocht naar kennis en positieve energie de hele wereld rond. “ik wil antwoord hebben op mijn foto’s.”

_MKP4930

In de Alpen zijn echte oerkrachten nog in hun volle glorie zichtbaar. Ook al hebben de belangrijkste gletsjers door de opwarming van de aarde veel van hun ijslaag verloren, ze blijven een indrukwekkende aanblik bieden. De natuurkracht en de schoonheid van deze hoogste toppen van Europa blijft een bron van inspiratie en oefent op vrijwel alle Europeanen een bijzondere aantrekkingskrachten uit. Om dat aan den lijve te ondervinden beklom Michael met zijn zoon Robin (15 jaar) per motor de twee hoogste bergen van Europa.

_MKP9331

Al meer dan veertig jaar is Jan Akkerman de ongekroonde koning van de Nederlandse rock- en bluesmuziek. Bekend geworden met de prog-rockformatie Focus en de Jan akkerman Band, speelde de Nederlandse gitaarvirtuoos ook samen met een breed scala aan muziekvrienden, van bluesgod BB King tot Paco de Lucia, de grote flamencogitarist. Michael Klinkhamer zocht Akkerman op, thuis in Volendam, voor een gesprek over de nieuwe Cd “Minor Details”, rotzooien op de gitaar en de geluiden van zijn leven.

_MKP3379

De krankzinnige genocide van Pot Pol van 1975 tot 1979 heeft in het dagelijks leven van Cambodja diepe wonden en trauma’s achtergelaten. Tot op de dag van vandaag zijn familie banden ontwricht. Langzaam is de economische situatie zich aan het verbeteren. Helaas niet voor de meerderheid van de bevolking. De kinderen van een grote groep arme verschoppelingen worden blootgesteld aan alcohol, drugs, en prostitutie.

_MKP3042

Peter Klashorst, in de jaren tachtig een van de meest spraakmakende kunstenaars van zijn generatie, woont en werkt tegenwoordig in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Daar exposeert de 53-jarige vanaf 14 januari in de voormalige Tuol Sleng-S-21 gevangenis zijn meest recente werk. Michael Klinkhamer bezocht de kunstenaar in zijn Aziatische domicilie en sprak met hem over zijn eclectische oeuvre, zijn hang naar zelfdestructie en, hoe kan het ook anders, vrouwen, macht en de totale redeloosheid van het bestaan.

 

 

 

 

 

Half and Full Day Photo Tours And workshops

Overview

Professional Photographer Michael Klinkhamer is leading a casual photo workshop-tour in Phnom Penh. You will learn and understand how to set your camera for optimum results and discover Phnom Penh City with your own camera. This  photo workshop is designed to make you a better photographer. For all levels and beginners. For Bookings Call: +85560873847. e-mail: info@cambodiaphototours.asia
website Photographer Michael Klinkhamer: www.michaelklinkhamer.com or Flickr: https://www.flickr.com/photos/86323500@N05/
www.facebook.com/cambodiaphototours

  • Half day from 13.30pm till 17.15pm. $55,-
  • Full day from    9.30am till 17.15pm. $110,-
  • Starts daily  from FCC Restaurant and Bar, 363 Sisowath Quay, Riverside, Phnom Penh
  • During rainy season departing time for 1/2 day tour may be different. (10am-14.00)

Example Itinerary

  • Full Instructions class and explaining camera basics if required.
  • Walking from FCC  on the riverside near the royal Palace through the interesting temple complex Wat Ounalom.
  • Walking through the busy food market and the French Quarter of Phnom Penh.
  • Riding a motorized Tuk-Tuk to the architectural  interesting slum building ‘the white building”. Meeting friendly locals and shooting the  building, like an open X-Ray maze of concrete.
  • Alternatively we can visit an even more intense locations in the slums and waste dump of Phnom Penh, about 30 minutes from the city center to get a sense of the other reality of people caught between a rock & a hard place.
  • Sailing the ferry to cross the Tonle Sap and Mekong rivers to discover  unknown and more rural parts of Phnom Penh.
  • Visiting pagodas. meeting friendly and curious monks at their working and worshiping places.
  • Watching lotus fields and the Mekong river at sunset in the magical moment of light.
  • Great day tour in the countryside. Experiencing the real Cambodia. Phnom Chiso, is our destination, an ancient temple complex from the 11th century. A small Angkor Wat, just around 50 km from Phnom Penh. Enjoy also some Khmer food and a little rest after a good-mid level hike upon the 130m high hill with spectacular views and hidden photographic gems waiting for your lens.

 

Extra Long Custom organized Photo Tours and Workshop Safari by Michael Klinkhamer.

Photography workshops and tours for beginners and advanced Photographers of all ages & all cameras in beautiful Cambodia. From 2 up to 14 day photo tours are available starting at $ 125,- per day for tours & workshops in and around Phnom Penh. Siem Reap, Cardamom Mountains, Ratanakiri, Kratie, etc, From $150 per day. (private tours start from $165,- per day.)

  • Enjoy your photography adventure in Cambodia in the company of an all-round experienced professional photographer and get your photography skills to the next level. Stay in personal nice selected hotels & resorts and fine boutique accommodations while traveling and working on your photography. Special assignments, nature, people, social, fine art, landscape and discover the deep cultural spirit of cambodia through your lens. Daily image reviews and critique, editing sessions with Lightroom or other image apps.
  • Learn from international publishing Professional Photographer for 25 years, Michael Klinkhamer. Now a long term resident in Phnom Penh since three years.
  • Meet Colorful friendly Khmer people and enjoy  safe  and eco-conscious tours around Cambodia.
  • Travel in a small group or book your private tour.
  • Enjoy daily personal and group pictures and portfolio reviews  about your photography in progress.

Contact Michael Klinkhamer for personal advice and custom Photo Tours & Workshops

Sample Locations:

  • Phnom Penh city and its surrounding, like Silk island and Oudong Pagoda, near Phnom Penh. (2 days)
  • Kampong Chhnang Fishing Villages.(1 day)
  • Kampong Thom rural retreat, temples and killing fields. (half way to Siem Reap) (1 day)
  • Battambang’s Colonial Architecture and natural wonders, lakes, caves. (2 days)
  • Siem Reap and the world  famous Temples of Angkor Wat. (2days)
  • Pailin countryside. Ideal for  photo hiking and relaxing and enjoying the natural wonders at the Cardamom mountains and rainforest, near the Thai border. (3 days) We stay at the amazing Memoria Palace & Resort  an eco-tourism resort located in the foothills of the Cardamom Mountains of Pailin, Cambodia. http://memoriapalace.com
  •  Shianoukville and Kampot beach day’s and hinterlands  photo tour explorations. A 4 hour drive from the capital city Phnom Penh.

_MKP0926         _MKP1038_1           _MKP0661_1         _DSC6391           _DSC5892

Our Partners & Links